Maisto priedai
Maisto gamintojai naudoja apie 3000 įvairių maisto priedų. Vieni jų, kaip druska, cukrus, vanilė, mielės, acto rūgštis, yra gerai žinomi, o kiti ne tokie žinomi, pvz., natrio benzoatas, karageninas, guaro derva.
Maisto priedų į maisto produktus dedama norint:
● pailginti jų vartojimo trukmę, apsaugoti juos nuo mikroorganizmų sukeliamo gedimo (dedama konservantų);
● sustiprinti jų kvapą ir skonį (dedama prieskonių, saldiklių, kvapo ir skonio stipriklių);
● suteikti jiems spalvą ar ją atgaivinti (dedama dažiklių);
● praturtinti juos vitaminais ir mineralais;
● pagerinti jų išvaizdą, patrauklumą (dedama emulsiklių, tirštiklių, kietiklių, lipnumą reguliuojančių medžiagų, stabilizatorių).
Europos Sąjungoje leidžiamiems naudoti maisto priedams yra suteikiama E raidė ir 3–4 skaitmenų numeris. Tai reiškia, kad patikrinta, ar maisto priedas yra saugus, nustatyti jo grynumo kriterijai, jo vartojimas nustatytomis sąlygomis nekelia grėsmės sveikatai. Numeriai suteikiami tiek sintetiniams, tiek natūraliems priedams, tačiau į
E maisto priedų sąrašą neįtraukta daug natūralių, nuo seno naudojamų maisto priedų.
Naujausi tyrimai rodo, kad kai kurie maisto priedai nepageidautini maisto produktuose vaikams, nes kenkia sveikatai, pavyzdžiui, saulėlydžio geltonasis (E110), chinolino geltonasis (E104), kochinelas raudonasis A
(E124) skatina hiperaktyvumą, paveikia dėmesį. Jų dažniausiai galima rasti gaiviuosiuose gėrimuose, leduose, jogurtuose, kramtomojoje gumoje.
4 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(4G) Remdamiesi gamtamoksliniu turiniu, procedūrinėmis bei episteminėmis žiniomis gali paaiškinti, įvertinti ir planuoti gamtamokslinius tyrimus, interpretuoti duomenis įvairiose gyvenimo situacijose, kurios reikalauja daugiausia vidutinio lygio kognityvinių gebėjimų.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5G) Demonstruoja išplėtotą gamtamokslinį mąstymą ir argumentavimą, grindžiamą modeliais ir abstrakčiomis idėjomis. Remiasi savo gamtamoksliniu suvokimu nepažįstamose ir sudėtingose situacijose.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/
5 lygio užduotis
Ugdomi gebėjimai (pagal PISA 2015)
(5G) Geba daryti išvadas remdamiesi sudėtingais informacijos šaltiniais įvairiuose kontekstuose ir gali paaiškinti kai kuriuos priežastinius ryšius.
Ugdomų gebėjimų lygmenys nustatyti remiantis PISA rekomendacijomis.
Daugiau apie tai: www.egzaminai.lt/126/ ir www.oecd.org/pisa/